"194 krajských nemocnic opraveno!", "Vrátíme brambory na Vysočinu!", "V krizi Vás ochráníme!"
Krajské volby jsou již za dveřmi a celou naší zemi opět pokryla záplava předvolebních billboardů, plakátů a letáků. Nejvýraznější jsou propagační materiály uskupení, na nichž se kromě kandidáta do krajského zastupitelstva usmívá celostátní lídr v bílé košili, nebo červené mikině a to vše korunuje doslova bombastické volební heslo. Ve všech 13 krajích je to vlastně stejné, s drobnou obměnou postaviček kandidátů do zastupitelstva kraje a hesla.
O čem jsou krajské volby?
Už z pohledu na volební billboardy vidíme, že krajské volby nejsou souborem třinácti krajských minipříběhů. Samozřejmě platí, že každý region má své problémy k řešení. V Liberci nás netrápí problém ukončení těžby uhlí a v Ostravě zase neřeší rychlé železniční spojení s Prahou.
Ve skutečnosti jsou letošní volby o něčem trochu jiném než "jen" o opravených silnicích, krajských nemocnicích a další agendě, které se kraje věnují.
Ve světle opakovaného selhávání současné vlády a dlouhodobého poklesu politické morálky je zřejmé, že se letošní volby mohou stát předkolem voleb do Poslanecké sněmovny, které nás čekají v příštím roce. Svojí volbou můžeme už letos nejen ovlivnit dění v našem kraji, ale dát jasně najevo, že se už v příštím roce můžeme vymanit ze současného marastu.

Máme šanci ovlivnit dění v našem kraji?
Ať už se krajské volby stanou referendem o vládě nebo ne, určitě nezapomeňme, že rozhodujeme v první řadě o tom, komu dáme na další volební období důvěru a mandát k tomu, aby naše kraje řídil a spravoval. Nesmí nám být lhostejné, na čím krku spočine hejtmanský řetěz. Správa obcí a krajů je nám mnohem blíž, než si myslíme. Nevolíme vzdálené poslance, volíme zástupce, kteří mají možnost ovlivnit naše životní podmínky, povznést kraj, zlepšit zdravotní péči, vzdělání nebo stav silnic. Nebo - v horším případě - mohou kraj zbytečně zadlužit, zneužít pro svůj prospěch nebo zkrátka vedení kraje nezvládnout.
Poučením by nám měl být Středočeský kraj. Vedení kraje ovládá poslední čtyři roky hejtmanka, chápající kraj jako „dojnou krávu“, zdroj obohacení a prestiže pro sebe a své blízké. Marketingové tým jejího hnutí umí skvěle zvládnout propagační materiály, bídu jejího vedení a skandální hospodaření kraje ale zakrýt nedokáže.
Do vedení krajů podle mého názoru patří lidé, kteří možná nemají milióny na PR tým a na jejich billboardech nenajdete telefonní číslo na celostátního šéfa, ale lidé, za nimiž stojí skutečný příběh, bez skandálu a přešlapů, se skutečnými a pozitivními výsledky a hlavně - s jasnou vizí, co chtějí a mohou pro kraj udělat. Na stejnou úroveň bych postavil i schopnost kandidátů nebo politických stran spolupracovat s ostatními - nevzdat se vlastních zásad a priorit, ale dokázat rozhýbat konstruktivní spolupráci mezi demokratickými stranami.
Taková bude letos naše volba
Nedáme přednost líbivým frázím a krásnému marketingu před skutečným činům s reálnými výsledky. Nenecháme se omámit sliby a vánočními pětitisícovkami. Nechceme, aby nám politici zvýšili daně a pak nám je možná vraceli ve formě dotací a podpor. Nechceme, aby nás nějaký politik před čímkoliv chránil. Až budu potřebovat ochránit, chci věřit složkám integrovaného záchranného systému. Věřím, že to zvládnou lépe než jakýkoliv politik.
Důležité je, že o výsledku krajských voleb nerozhodují statisíce voličů. Ve skutečnosti se jedná o tisíce, maximálně desetitisíce voličů, kteří reálně rozhodnou o podobě příštích krajských koalic.
Je zřejmé, že tento víkend půjde o každý hlas, každý názor, který pomůže posunout nás vpřed. Proto víme, že budeme volit.
A co vy? Jaká bude vaše volba?
Vojtěch Miler a Jiří Klápště
Společně pro Liberecký kraj